Masa Tacerii

Coltul adventist

Spaga!


Spaga_shutterstock_ac475e7e7d Am zarit de curand un articol semnat V. Stroescu intitulat “Cum se descurca un doftor obisnuit”. Am crezut initial ca e scris de prietenul meu si celebrul autointitulat apostol al vegetarianismului, Dr. Virgil Stroescu. Insa m-am lamurit rapid ca era vorba de Vlad Stroescu. Articolul descrie viata unui medic ce nu ia spaga, pentru ca ii este jena. Am ramas, insa, cu impresia ca totusi ar lua-o, dar jena il retine. Articolul m-a facut sa ma intreb din nou: ce ar trebui sa faca un medic Adventist? Sau, si mai complicat: ce ar trebui sa faca un Adventist care merge la un medic, fie el si un medic Adventist? Sa dea sau sa nu dea spaga? Obiceiul spagii in Romania nu are sanse sa dispara, si am sa explic de cred asta. Romania este la granita cu Rasaritul, zona imensa a globului pamantesc in care spaga, cadoul, ciubucul, peschesul, sau alte forme de “contributie benevola” sunt nu doar recomandate ci fac parte din pretul serviciului prestat sau pur si simplu un act simbolic de recunoastere a valorii persoanei vizitate. Si, daca tot nu are sanse sa dispara, ma intreb de ce nu ar putea fi transformat, cel putin de medicii adventisti, intr-un sistem de ajutorare sociala. Ce s-ar intampla daca medicul ar avea o lista cu persoane extrem de sarace (de care Romania nu duce lipsa) si ar directiona ofertantul sa ajute persoana sau familia in nevoie? Ce ziceti?

August 31, 2013 - Posted by | adventist

4 Comments »

  1. Hm… este un subiect delicat.
    De multe ori m-am confruntat cu acest subiect și încă am dubii; sunt total împotriva acestui fel de contribuții și nu mi se pare normală solicitarea sau primirea lor fără chitanță, însă ceea ce spuneți aici este o concluzie la care am ajuns și eu într-un final după discuții cu tata.
    Am dubii deoarece, mulți din oamenii care vin la medic nu își permit să arunce cu banii însă sunt obligații să-i cheltuiască deoarece prețurile medicamentelor și al tratamentului în general sunt destul de ridicate, iar dacă după ce pentru a obține puțină sănătate își dau și puținele resurse acumulate, nu prea văd pe care săraci îi ajuți.

    Dar… da, dacă pacienții ca și semn de recunoștință doresc să contribuie pentru ajutorarea săracilor, pentru susținerea copiilor nevoiași în școli, etc., totul făcut ca la carte (cu chitanță și bani înregistrați), da, susțin idea (și dacă voi ajunge să practic medicina, cred că așa voi face).

    Comment by Francisc | August 31, 2013 | Reply

  2. Pai am uitat bacsisul! Eu cred ca ar trebui sa se faca in mod anonim, ca sa nu se creeze un sentiment de datorie, obligatie,rusine, al celui ajutat.
    Ce gasesc eu preocupant e dificultatea celui care sugereaza acest lucru (in speta doctorul care este deja in pozitie de autoritate prin statutul si stiinta lui) de a gasi o maniera si un ton care sa nu fie moralizatoare. Tendinta noastra ca românasi fiind cea de a da lectii si ca adventisti dea da lectii simtindu-ne indreptatiti de a le da.
    Dar cred ca mentalitatea e greu de schimbat, mai ales când salariile medicilor sunt problematice. In plus, persoana care apeleaza la medic va fi preocupata d eideea ca poate a gresit cu ceva sau ca nu i se va da atentia cuvenita.
    Acestea fiind spuse, initiativa e inaltatoare!

    Comment by Alina Dumitrescu | August 31, 2013 | Reply

  3. Nimeni n-ar mai da “șpaga” la medic că “domn doctor o dă la ăia săracii”.

    Comment by Zeus | August 31, 2013 | Reply

    • cu atât mai bine🙂

      Comment by Francisc | September 2, 2013 | Reply


Leave a Reply

