Masa Tacerii

Coltul adventist

Sacramentalism adventist?


Din cand in cand, ce-i drept mai rar, citesc stirile de pe pagina de web a Bisericii Adventiste din Romania. Recent, sub titlul “Prezenta Adventista la Colocviul National de Teologie Dogmatica Ortodoxa” am aflat ca Pastorul Conf. Univ. Dr. Iacob Coman ar fi fost “invitatul Special” al acestei sesiuni stiintifice despre cele trei sacramente: Botez, Sfânta Cina și slujirea pastorală /preoțească. Din deformatie profesionala, obisnuiesc sa intru in detalii, asa ca l-am rugat pe fratele “Goagal” sa ma lumineze cu privire la cateva chestiuni dubioase. Pe prima am rezolvat-o rapid: Nu e vorba de “Lima, Cipru”, ci asa cum banuiam, de Lima, capitala Republicii Peru. Asta e o scapare jurnalistica majora, dar trecem peste ea. A doua chestiune era statutul de invitat “special” al sus-numitului. Saracul Goagal s-a straduit pret de cateva minute si tot n-a dat de o astfel de informatie pe nici unul din site-urile oficiale sau pe cele din media romaneasca. Tot ce am gasit in zona participanţi “excepţionali” au fost nume ca ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, Irineu, Mitropolitul Olteniei, şi Nifon, Arhiepiscopul Târgoviştei. Este drept ca printre participantii la mesele rotunde este mentionat si “Ps. Prof. Dr. Dr. Iacob Coman” (sic!). Din pacate, amicul Goagal nu a reusit sa ma lumineze cu privire la al treilea detaliu: de cand au Adventistii sacramente? Oricat m-am straduit, nu am un raspuns. Teologia sacramentala a fost dezvoltata in bisericile Ortodoxa si Catolica, pe cand traditia Protestanta a revenit la invatatura biblica cu privire la botez, cina Domnului, si slujire/preotie. Daca aceasta a fost contributia prezentei adventiste la Colocviul National de Teologie Dogmatica Ortodoxa, apreciez. Nedumerirea mea, insa, consta in faptul ca inaltele fete bisericesti ortodoxe nu aveau nevoie de un invitat “special” pentru a afla ceea ce deja stiau. Si atunci ramane cealalta varianta care este intr-adevar ingrijoratoare: si-a schimbat cumva biserica Adventista din Romania crezul sau doctrina? Avem vreo contributie la discutiile despre sacramente? Daca aceasta a fost contributia adventista la colocviu, sacramentalismul adventist, e dureros. Din cate inteleg nu a fost nici macar o intalnire ecumenica sau un dialog interconfesional. Iar daca prezenta sus-numitului nu a reprezentat biserica Adventista in mod oficial, ci o pozitie personala, de ce apare o astfel de stire pe pagina bisericii? Poate ca problema aceasta ar trebui abordata mai serios in cadrul bisericii Adventiste, intrucat se observa ca teologia adventista romaneasca isi pierde din identitate atat la nivel doctrinal cat si la nivel practic. Pe cand “o cruce” in trecere prin fata unei biserici adventiste?

P.S. Vad ca stirea e semnata “Pastor Conf. Univ. Dr. Iacob Coman / AARC”. A facut cineva o verificare si din alte surse, nu doar din informatiile numitului?

September 21, 2012 - Posted by | adventist

11 Comments »

  1. Frumoasa postare!
    La mine stirea zacea in inbox necitita pana acum 5 minute. E bine ca totusi in stire nu se etaleaza dubla doctorantura.
    Ceea ce mai e de sesizat e ca, deseori, stirile avand drept sursa AARC sunt formulate la persoana a treia chiar daca autor este chiar subiectul principal al stirii. Dar m-am obisnuit de mult cu maniera aceasta.
    Evident ca este foarte probabila lipsa de reprezentare a subiectului stirii (cu alte cuvinte: a fost o participare in nume personal) insa daca e o saptamana mai seaca in noutati pana la urma cei de la AARC au decis ca participarea la o conferinta la o universitate (din liga a doua si cu un program de studii incadrat tot la categoria B) este un eveniment demn de remarcat probabil ca asa este. Asta tinand cont de faptul ca ITA Cernica nici macar n-a fost clasificata in vreun fel in ierarhizarea de anul trecut.

    Comment by klaher | September 21, 2012 | Reply

  2. Update: A fost eliminata confuzia dintre (probabil) Lymassol, Cipru, si Lima, Peru, in anuntul initial de pe adventist.ro. Pentru doritorii de detalii concrete, gasiti aici fisierele audio ale intalnirii, la o calitate nu prea stralucita, dar decat nimic . . . http://archive.org/details/Al4-leaColocviuNationalDeTeologieDogmaticaOrtodoxa4-5Septembrie2012

    Comment by admin | September 22, 2012 | Reply

  3. Cred ca am descoperit „taina” participarii fr. Coman: „…evidențieze anumite nuanțe de crez ale Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea despre care se știa mai puțin.” Dar descoperirea imi trezeste alta intrebare: pe unde se stia mai putin despre „nuante”? La Patriarhie sau la Uniune?

    Comment by Tucmeanu Adrian | September 22, 2012 | Reply

    • Tocmai aceasta “necunoscuta” este problema.

      Comment by admin | September 22, 2012 | Reply

  4. Trebuie sa recunosc faptul ca sunt impresionat de transparenta conferintei. Ma refer evident la fisierele audio si fotografiile publicate destul de rapid cu acces fara restrictii catre publicul interesat.

    Comment by klaher | September 23, 2012 | Reply

    • Am impresia ca e o initiativa personala a Dr. Piciorus. Inregistrarile nu sunt profesioniste (la fel ca si imaginile), dar sunt utile.

      Comment by admin | September 23, 2012 | Reply

  5. Mi se pare de apreciat iniţiativa Dr Iacob Coman. Nu ştiam de povestea asta. Dar IC are o viziune sănătoasă cu privire la faptul că teologia adventistă trebuie să fie în top şi prezentă în diverse întâlnire şi jurnale academice. Este ştiut că noi avem o teologie diferită despre „sacramente”. Apropo, termenul este folosit de către Ellen White ŞI în sens pozitiv.
    Ar fi însă de corectat unele aspecte „sacramentariste” pe care le moştenim nu ştiu de unde, în orice caz, dinainte de a se naşte Iacob. Mă refer la înţelegerea populară şi formula liturgică de invocare a „binecuvântării” asupra elementelor euharistice. De ce se cere binecuvântarea pâinii şi vinului, dacă nu e vorba cumva de o taină… ?!

    Comment by Florin Lăiu | September 23, 2012 | Reply

    • Initiativele sunt binevenite cand sunt in nume personal. Reprezentarea pozitiei bisericii este altceva, sper ca realizezi Florine. In alta ordine de idei, vazand ca “binecuvantarea” iti da batai de cap, ma intreb de ce o invoci inainte de a te aseza la masa? E vreo taina?😉

      Comment by admin | September 23, 2012 | Reply

  6. Amigo, eu nu invoc nici o binecuvântare la masă, ci pur şi simplu mulţumesc lui Dumnezeu pentru ce mi-a dat. Evreii au folsit dintotdeauna rugăciunea pentru masă, care până astăzi se numeşte “binecuvântare”, pentru că începe cu cuvintele “Binecuvântat fii, Doamne…” Iisus nu a făcut altceva decât rugăciunea obişnuită pentru masă, a binecuvântat pe Dumnezeu, nu bucatele, care erau o deja o binecuvântare în sine (Mt 26:26; Mc 14:22; Lc 22:19;
    cf. Mt 14:19; FA 27:35; Da 2:19).
    Hrana este deja binecuvântată şi sfinţită de la Facere şi din natură, dacă este în acord cu Cuvântul lui Dumnezeu (1Tim 4:4-5). Rugăciunea de mulţumire o sfinţeşte de asemenea, adică o dedică folosirii / mâncării. A cere însă binecuvântare şi sfinţire asupra bucatelor, sau asupra elementelor simbolice, deturnează sensul original de la ideea de mulţumire, la aceea de prefacere mistică. Or adevărul este că în urma rugăciunii (preotului sau pastorului), nu se schimbă cu nimic elementele, nu se prefac în trupul şi sângele lui Iisus, tot aşa cum în urma cununiei, săvârşită de preot sau pastor, nu se garantează nici fericirea şi nici lunga durată a unei căsnicii. Cred că avem unele probleme şi cu „taina” hirotoniei, motiv pentru care nu o putem da pe mâinile doamnelor. „Iele” pot fi instructoare la şcoala de sabat, profesoare de religie, diaconese, prezbiterese, evangheliste, misionare, predicatoare, responsabile la nivel înalt la GC şi multe cele, inclusiv păstoriţe „comisionate”, dar nu hirotonite, vai de mine! Sacramentul acesta este rezervat băieţilor, pe criterii ba tipologice (vezi preoţii în VT), ba patriarhale (vezi 1Cor 11), ba politice (vezi opoziţia lumii a treia la Utrecht etc.).
    Acum, cred că am zis deja prea mult şi mă opresc.

    Comment by Florin Lăiu | October 18, 2012 | Reply

    • Avem probleme, avem si solutii, ce ne lipseste oare?😉

      Comment by admin | October 19, 2012 | Reply

  7. Comentariu scris de Rusu Jenica:

    Din cate am citit, primii pioneri mergeau cu placere la astfel de reuniuni religioase si chiar sociale, mai ales unde aveau posibilitatea socializarii cu alte persoane.
    Faptul ca cineva este invitat intr-un anumit cadru unde au loc discutii religioase cu privire la un subiect sau altul, intr-un cadru pozitiv , in care ti se mai acorda si tie posibilitatea sa iti exprimi punctul de vedere cred ca este binevenit , iar in cazul acesta sunt de apreciat inclusiv cei care au formulat invitatia pentru pastorul iacob Coman .
    O intrebare: Ati discutat si cu pastorul Iacob Coman inainte de a scrie articolul, avand posibilitatea astfel sa dea cateva explicatii sau el habar nu are de aceasta ?

    Daca cineva are alt punct de vedere si-; poate aplica la propria viata iar cel mult recomanda altora. Daca punctul de vedere este unul oficial acceptat de denominatiunea religioasa din care face parte, reglementat intr-un regulament / manual de biserica atunci cred ca intai trebuie scris/ telefonat/ vizitat persoana in cauza pentru a-l ajuta sa inteleaga mai bine acel punct specificat , clar, acceptat de un grup , la care el a aderat de buna voie.
    Oricum e foarte bine ca sunt mai multe puncte de vedere , exprimate aici, pentru ca niciunul dintre noi , nu suntem Dumnezeu !

    Comment by Rusu jenica | December 5, 2012 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: