Masa Tacerii

Coltul adventist

Patul lui Procust


Un student al Institutului Teologic Adventist de la Cernica scrie urmatoarele:

“Problema este ca in ce priveste teologia nu mai avem profesori de la care sa invatam. Nivelul teologic este la nivelul discutiilor scolii de Sabat din comunitatea bunicii. O buna parte din acesti profesori sunt pastori fara studii si experienta (mastere sau doctorate) cu care uneori avem impresia ca pierdem vremea. Dezbaterea si exprimarea opiniei personale nu este incurajata . . .”

Are cineva ceva de zis?

July 1, 2011 - Posted by | adventist, biserica, Educatie, misiune, opinii, Romania, Teologie, tineri

6 Comments »

  1. Cei care se lovesc zi de zi de anumite elemente pot sa aiba perceptii mai exacte. Insa afirmatia cu “buna parte” din corpul profesoral nu prea sta in picioare.
    Am aruncat un ochi pe site. Dintre cadrele didactice listate la Teologie pastorala doar Managerul de studii (cum o fi ajuns asa fara un titlu?!) Marius Munteanu, Marius Mitrache si Cristina Sava nu sunt macar doctoranzi. Poate n-o fi actualizat site-ul.
    Oricum Cristina Sava nu cred ca preda discipline teologice. Asa ca cel putin la nivel scriptic afirmatia studentului este una usor denaturata.
    Insa per ansamblu (chiar daca am aratat mai sus ca unele expresii sunt nefericit alese) cred ca studentul ar putea avea dreptate. Nu stiu in ce masura cei de la ITA sunt interesati (catusi de putin) de cercetarea stiintifica.
    In ultima luna, corpul academic din Romania este framantat in mod deosebit de operatiunea “Ierarhizarea universitatilor”. Pentru asta MECTS a cerut tutoror universitatilor sa completeze anumite chestionare. Lista cu ce a scris fiecare e publica. Din pacate ITA se pare ca n-a scris nimic ;)!
    Dar oare vor anumite personaje cu functii de raspundere (si implicit decizie) sa se primeasca acreditari laice? E suficienta cea pe linie bisericeasca?
    Intrebari oarecum retorice dar cu raspunsuri subintelese din moment ce ITA nu apare pe lista celor care au completat ceva.

    Comment by klaher | July 1, 2011 | Reply

    • Site-ul ITA nu pare sa fie actualizat, si spun asta pentru ca vad imagini de la absolventa din 2009! Iar la Teologie Pastorala, Manager (ce ciudatenie de titlu) e Laurentiu Ionescu, care nu mai este de ceva timp pe plaiurile mioritice. In alta ordine de idei, un doctorand nu e . . . doctor. Si nu exista nici o garantie ca va ajunge doctor. Cel putin dupa noile norme. Insa studentul trage un semnal de alarma in ce priveste incurajarea gandirii si a provocarilor din partea profesorilor. Asta mi se pare mult mai tragic decat lipsa titlurilor sau a diplomelor. Iar in ce priveste cercetarea, daca nu ai o viziune sau un orizont, probabil ca ti se pare ca . . . nu mai e nimic de cercetat.🙂

      Comment by admin | July 1, 2011 | Reply

      • 🙂 Eu m-am uitat pe site la sectiunea specializari unde manager program de studii este persoana care dincolo la sectiunea conducere este catalogata cu titlul de “presedinte ps. asist. univ.” (sic!).
        Site-ul este actualizat la alte sectiuni (admiterea 2011 de exemplu).
        Legat de titluri studentul in cauza dorea sa fie macar cu master. Am presupus ca doctoranzii au trecut macar de etapa asta cand am mentionat treaba cu titlurile academice.
        Studentul nu spune nimic despre gandire (decat poate printre randuri). Ci doar despre dezbatere si exprimarea opiniei personale care nu sunt incurajate. Daca este dezamagitoare treaba cu politica pumnului in gura (descurajarea exprimarii opiniei personale) si lipsa dezbaterilor (oare oamenii astia la seminarii aferente cursurilor pe care le parcurg ce fac?) treaba cu gandirea poate sa fie oarecum independenta. E greu sa incurajezi gandirea (poate mai simplu sa o stimulezi) dar e imposibil sa o opresti. Asa ca daca cineva are apetenta pentru gandit nimeni si nimic nu-i poate sta in cale.
        Iar in ceea ce priveste dezbaterea si exprimarea opiniei personale, poate oamenii sunt pragmatici. Se gandesc la fisa postului din pozitiile de viitor salariat. Poate acolo nu se cer anumite deprinderi si abilitati si de aici si lipsa cu pricina.

        Comment by klaher | July 2, 2011

      • Incurajare, stimulare, provocare – cred ca vorbim de acelasi lucru. Nu poti avea o opinie “personala” daca nu gandesti. Intrucat nu mai sunt locuri in pastoratie (din cercetarea personala) nu vad cu ce i-ar afecta exprimarea opiniei. Pe de alta parte, daca exprimarea opiniei este un “delict”, ma intreb ce filosofie sta la baza acestei “omerte”. Chiar si pentru fundamentalisti, sfatul EGW ar trebui sa fie clar: studenti care sa gandeasca, nu sa reflecte doar gandirea altora.

        Comment by admin | July 2, 2011

  2. Nu înţeleg motivaţia şi plângerea studentului cu pricina. Există desigur, întotdeauna, loc de mai multă şi respectuoasă efervescenţă critică. Am promovat întotdeauna gândirea critică şi exprimarea deschisă, atât prin exemplu, cât şi la catedră. Am şi fost favorizat de disciplinele pe care le predau, fiindcă nu poţi preda exegeză biblică, de exemplu, fără să provoci controverse în clasă. Nu poţi preda apocaliptică biblică fără să compari soluţiile din comentariile publicate astăzi, cu cele de acum 50 sau 100 de ani. Iar această problematică stârneşte discuţii foarte benefice pentru orele de seminar.
    Studenţii mei au avut curajul să mi se plângă dacă au simţit că trebuie, dar niciunul nu s-a plâns că nu e suficient provocat să gândească. Am fost invitat uneori la seminarii ţinute de colegi ai mei, unde atmosfera a fost deasemenea deschisă şi vie. Există însă şi un alt aspect. Pentru a avea o opinie trebuie să fi studiat ceva din opiniile înaintaşilor. Nu poţi veni cu sugestii personale, dacă nu ai bază şi ţi-e lene să citeşti. Pe mine personal nu mă interesează în mod serios opiniile cuiva care nu a studiat problema. Mă interesează opinia unui sofomor, dacă a făcut o minimă cercetare, sau dacă a citit ce era dator să citească. Dar exprimarea opiniilor am lăsat-o deschisă pentru toată lumea, inclusiv pentru cei care nu iubesc lectura ori lipsesc sistematic.
    Nu cunosc detalii legate de activitatea tuturor colegilor mei, dar am tot respectul pentru munca pe care o depun aceştia. Faceţi un sondaj liber între studenţi, nu vă orientaţi după impresiile unui singur student.

    Există apoi şi “sensiunile de comunicări ştiinţifice”, unde atât profesori, cât şi studenţi (atunci când doresc) îşi pot expune opiniile teologice prin studii personale. A existat întotdeauna atitudine critică (analitică), am avut destulă efervescenţă. Se doreşte mai mult? Eu sunt primul care să fiu de acord, dar mi s-a părut mai straniu că la ultima sesiune nu s-a prezentat nici un student cu referat.

    Cât priveşte pregătirea profesională a cadrelor didactice la teologie, în afară de 2-3 doctoranzi (printre care mă număr), avem doctori în teologie, deocamdată ca lectori, în curând şi conferenţiari. Gradele acestea nu se capătă peste noapte. Nu am auzit să predea la noi cineva care să nu aibă măcar un Master în specialitate. Studentul care v-a informat nu s-a informat. Să fie sănătos şi să-şi poată reciti obiecţiile peste câţiva ani, când va fi cu siguranţă mai lucid. Îi mulţumim în acelaşi timp pentru curajul de a-şi exprima opinia — cel puţin pe calea aceasta extrem de ocolită.

    Comment by Florin Lăiu | July 11, 2011 | Reply

    • Florin, ma bucur ca ai intervenit cu un raspuns din partea celor vizati de comentariul studentului. Insa . . . daca studentul si-a exprimat perceptia, si tu tot o perceptie sau opinie ai insirat. Ti-ai aparat domeniul, insa argumentele sunt de genul “pentru ca zic eu”. Il blamezi, indirect, ca nu este citit si il desconsideri pentru acest motiv “neinteresandu-te” opiniile cuiva care nu a studiat problema. Insa esti . . . mentorul si dascalul sau. Permite-mi sa nu fiu de acord cu abordarea ta. Nu as vrea sa intru in detalii legat de cum procedeaza un profesor bun cu astfel de studenti “necititi”, “lenesi”, sau “neinformati” si “nelucizi”. Simplul fapt pe care il mentionezi, ca la ultima sesiune de comunicari stiintifice nu s-a prezentat nici un student cu o contributie mie mi-ar da de gandit. As cauta sa descopar cauza. Pentru ca trebuie sa existe cel putin una. Eu zic sa respectam opinia si perceptia studentului si sa cautam sa intelegem de ce se ajunge aici. Simpla blamare a studentului e un procedeu barbar. Chiar daca nu are dreptate.

      P.S. Te asteptam cu o interventie legata de “ereticul” de la Conventia profesorilor de teologie😉

      Comment by admin | July 11, 2011 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: