Masa Tacerii

Coltul adventist

(A)normalitate


In urma remarcilor pe care le-am facut pe tema originii sarbatorii craciunului, am primit urmatorul mesaj din partea lui Florin Laiu:

“Nu văd cine ţine blogul acesta, nici cine semnează articolul, dar ca să nu mă repet, şi fiindcă am scris mai mult pe tema aceasta, v-aş invita la o pagină de pe saitul meu http://www.florinlaiu.com/raspundem/dezbateri/152-crciun-adventist-.html
Creştinii care cred în obligativitatea şi meritele sărbătorilor calendaristice au probleme cu Biblia. Cu atât mai rău cu cât le sărbătoresc într-un stil lumesc, predominant păgân. Dar cred că şi noi avem probleme teologice şi spirituale profunde, când respingem în mod superstiţios sărbătorile, în special pe cele religioase (evreieşti, creştine etc.). Cred că avem oarecare alergie culturală care crează tensiuni inutile, sau cel puţin izolare şi exclusivism faţă de ceilalţi, şi încordări duhovniceşti între noi. Nici un suflet nu se va pierde pentru că a ţinut Crăciunul. Nici nu se va câştiga cu asta. Dar este un mod de a fi normal, de a fi destul de grec cu grecii, ca să poţi sta la aceeaşi masă spirituală. Fără şorici şi spirtoase, bineînţeles.”

Am citit articolul lui Florin Laiu si pot spune ca ii inteleg supararea. Impunerea sarbatorilor este la fel de nociva ca si izolationismul sectar. Cu toate acestea, nu inteleg legatura cu ceea ce am scris eu. Sa ma explic.

Nu sunt impotriva sarbatoririi impreuna cu restul crestinatatii, in spiritul mesajului angelic “Pace pe pamant . . . si buna invoire . . .” Dar . . .

Resping incercarea lui Florin de a gasi argumente care sa justifice sarbatorirea nasterii Mantuitoruli la 25 Decembrie atata timp cat indicatiile Scripturii nu duc in nici un caz acolo. Florin cunoaste prea bine aceste “amanunte” ca sa i le repet eu aici. In plus, argumente de genul “se pare,” “este posibil,” “suspiciunile . . .” nu vor face niciodata o sarbatoare pagana una crestina. Demersul lui Florin mi se pare atat de subtire incat ma abtin sa mai comentez. Ma limitez sa concluzionez ca “dovezile existente” (care ne permit să credem că 25 decembrie poate să fi fost o inovaţie creştină) sunt . . . speculatii (suspiciuni). Maestre, jos palaria!

In plus, argumentul acesta creaza un precedent interesant: de ce nu am sarbatori duminica, impreuna cu ceilalti crestini, astfel eliminand izolationismul si exclusivismul sectar. Ambele (craciunul si duminica) sunt parte a traditiei crestine, nici interzise nici recomandate, si dupa parerea lui Florin nici nu te mantuiesc nici nu te indeparteaza de mantuire. Iti place, Maestre? Eu zic sa recitesti prin cartea Apocalipsei, poate gasesti cum vine chestia cu inchinarea la traditiile omenesti. Iar craciunul are de-a face cu inchinarea. Si cu misiunea crestinilor din timpul sfarsitului care se intorc la invataturile lui Isus si nu la traditiile crestinismului secular.

Imi place citatul din Ellen White pentru ca ne ofera motivatia corecta: dezvoltarea spiritului daruirii, atat la copii cat si la adulti, in nici un caz nu il leaga de nasterea Mantuitorului ca origine. Folosirea citatului pentru a demonstra incurajarea traditiilor legate de craciun ca natere a Mantuitorului este inadecvata si impotriva (con)textului.

M-as bucura daca am sarbatori nasterea Mantuitorului nu doar cu ocazia unei traditii fara baza biblica reala (in ce priveste data) ci macar saptamanal, incurajand spiritul daruirii permanente. La fel cum m-as bucura daca in biserica adventista am celebra mai des decat de patru ori pe an moartea si invierea Domnului. In felul acesta am imprumuta din spiritul bisericii primare care l-a cunoscut direct pe Isus. Asta ar fi cu adevarat “normalitate.”

Si, Florine, inca nu ne-ai spus unde este linia de demarcatie intre ce este permis si ce depaseste bariera spre sincretism. Inteleg ca termenul de contextualizare va este strain (si l-am auzit la studentii de la Cernica folosit in cu totul alt sens decat cel corect – cine i-o fi invatat?), dar asta nu justifica tendinta spre un ecumenism nesanatos care cere sa trecem sub tacere realitatea istorica si biblica. Astept de la tine, Florine, mai mult decat o ofranda pe altarul traditiei . . .

December 29, 2010 - Posted by | adventist, Biblia, biserica, inchinare, istorie, misiune, Romania, societate/cultura

10 Comments »

  1. Iarta-ma Cristi, nu sunt eu aparatorul lui FL, insa nu am inteles materialul lui (destul de amplu pentru analiza sumara pe care i-o faci mai sus) in felul in care il intelegi tu, anume ca o argumentare cu pretentii de “tratat”. Omul are o opinie cat se poate de “personala” (e furios) si si-o explica, atata tot.
    Nu mi se pare nici ca ar trasa “sarcini” cuiva cu privire la a tine sau nu Craciunul, iar “speculatiile” la care se face referire sunt atat de corecte istoric pe cat sunt putinele surse in acest sens. De asta nici nu se hazardeaza in a da nimic ca “sigur”. Insa pentru cine are curiozitate, poate lua ideile, organizate zic eu destul de bine si atractiv, ca o bibliografie pentru un studiu ulterior.

    Comment by Clid | December 29, 2010 | Reply

    • Clid, Florin are dreptul la opinie la fel cum toti ceilalti avem dreptul sa ii analizam opinia, mai ales atunci cand intervine cam ca Pristanda erijandu-se in cel care face ordine. Nu intentionez sa ii analizez intreg articolul ci doar fundamentul pe care e construit si care e de carton. Scrisesem aseara un raspuns mai elaborat, dar tehnologia moderna are si slabiciunile ei, si uite asa s-a pierdut ce am scris🙂

      Comment by admin | December 29, 2010 | Reply

      • Aha, atunci se explica. De obicei, daca scriu mai mult, scriu intr-un document, ca sa pot salva, in patratica asta am pierdut multe posturi de-a lungul “carierei” mele de condeier online.
        Referitor la subiect, evident ca ii putem discuta opinia, eu am remarcat doar ca nu mi s-a parut a dori sa aiba vreun ultim cuvant in directia asta. Cu atat mai mult cu cat chiar am citit prin articolele despre care vorbeste si am vazut ca opinia lui, deci si fundamentul (“de carton”) nu este doar o inovatie sau ciudatenie anticulturala AZS, semnata Florin Laiu, ci, se pare chiar opinia destul de oficiala.

        Din nefericire, pentru a face mai clara analiza fundamentului de la care porneste Florin, pentru ca eu si altii sa avem mai multa “idee” despre opinia ta in aceasta privinta, cred ca trebuie sa-ti iei mai mult timp o data si sa postezi din nou materialul mai amplu pe care l-ai pierdut.

        am inteles din ce ai scris nuanta cu privire la duminica/craciun in contextul “traditiei crestine”. Ma gandesc insa ca FL ti-ar raspunde ca sunt doua chestii diferite, ca Sabatul, conform frontispiciului blogului pe care il are, este amintit ca “traditie” si in NT. De asemenea citatului EGW care, spui tu, incurajeaza spiritul daruirii si nu o traditie crestina. Referitor la asta nu mi se pare citind materialul lui FL ca el ar afirma altceva. Poate, insa, nu vad eu corect, si asta, te asigur, nu din motive de cine stie ce afinitati. Am citit si eu pasajul respectiv, chiar inainte sa dau peste discutia noastra si la aceeasi concluzie m-a dus si pe mine si nu am vazut-o rastalmacita nici de FL.

        Oricum ar fi, ar fi excelent daca ai reveni, cum ziceam, cu un material mai amplu pe tema asta.
        Spor maxim.🙂

        Comment by Clid | December 29, 2010

      • Clid, Florin se declara din start “trist si furios”. Tristetea i-o impartasesc, furia nu. Ce determina furia, ca unii au alta parere decat el? Asa reiese din articol. “De carton” sunt argumente de genul “e posibil,” “probabil,” etc. Nu poti nega originea pagana a craciunului cu astfel de “cartoane.” Ce legatura are mentionarea Sabatului in NT cu ziua de odihna practicata azi de crestini pe baza traditiei? Recenta declaratie a BOR legata de zilele spatamanii, si explicatiile originii zilei de inchinare duminica fac si mai pertinenta paralela intre sarbatorirea craciunului ca traditie si sarbatorirea duminicii tot ca traditie. Intrebarea mea ramane valabila: dubla masura? Pasajul din Ellen White se afla exact inaintea incercarii de a demonstra ca sarbatoarea nu ar fi la origine pagana, in contextul abordarii adventiste in Romania (pe care nu l-as lua ca referinta intr-o discutie de principiu). Iata ca nu doar adventistii romani reactioneaza astfel. Reciteste postarea mea si vei observa la ce reactionez: craciunul nu devine “pazibil” pe 25 Decembrie nici daca ii demonstram originile traditionale “crestine” intrucat istoric si biblic nu se justifica data. In rest, Merry Christmas in fiecare zi a anului🙂 Inclusiv pe 25 Decembrie.

        Comment by admin | December 30, 2010

  2. Un an bun si voua si Dumnezeu sa va binecuvinteze familia proaspat extinsa..

    Cum am inteles eu lucrurile asadar… Din cate citesc, “furia” lui FL este cauzata pare-se de Craciunul secularizat pana la sinistru, (“Am început să-l urăsc pe moş, fiindcă l-a confiscat pe copilul sfânt şi acum se trudeşte să-l sufoce cu prostii seculare.”) iar “adevarata-i tristete” provine din observarea “paganofobiei” cu care clar, nu este de acord. (“Adevărata mea tristeţe vine însă din altă parte. Ca în toţi anii, zilele acestea mi-a fost dat să aud acelaşi refren crăciunofob, superstiţios…”).

    Inteleg si ca supararea ta este mai mult legata de “demonstratia” cu argumente “de carton” cu privire la legitimitatea tinerii Craciunului fix pe data de 25 Decembrie.
    Din perspectiva mea, nu este important din punct de vedere al conotatiilor “paganesti” faptul ca 25 decembrie este “dies natalis solis” sau ca, dimpotriva, este o gaselnita crestina. Din moment ce data asta nu este mentionata explicit in Biblie, de prevederea de a fi pazita ca o sarbatoare, mie mi-e egal.
    De aceea am si luat “argumentatia” lui FL cu subtitlul “este 25 o sarbataoare pagana?” cu nitica paine, in sensul ca nu as vedea-o musai ca pe o incercare de legitimizare a unei sarbatori nelegitime, ci ca un exercitiu de “dezdemonizare” a unei traditii care, tinute “corect”, nu are nimic nociv intr-insa, ba dimpotriva. Si aici vine cu citatul din Ellen White.
    Ca sursele istorice sunt destul de “gri” si prin urmare si “facts”-urile care au ajuns pana la noi sunt viciate, deci orice argumentatie in contextul asta tulbure are mari sanse sa fie “de carton” sunt lucruri pe care le acceptam desi sunt suficiente date si in directia asta pentru a mai “taia” nitel din maioneza cu “dies natalis solis”, Mitra etc. Cum spuneam insa, din punctul meu de vedere nu are mare relevanta acest amanunt, adica cine a fost la inceput, oul sau gaina, cine a luat Craciunul de la cine…

    Concluzia mea este ca din moment ce data asta este doar o traditie, ideal ar fi ca Craciunul sa fie tinut, in spirit (cel putin in sensul in care il intelege si EGW), in fiecare zi, cum spui si tu. Pe de alta parte trebuie sa ma delimitez despre “paganofobul” ignorant dar superstitios, care un intelege de ce nu “tine” Craciunul, insa il vezi incins pana la pleznirea venelor impotriva celor cu vederi mai “liberale”, in fata unui pom cu cadouri, in fata unei colinde sau program special in biserica. Desi cred ca spiritul de generozitate, de “aproapesimtire” trebuie sa fie o realitate zilnica, cred de asemenea ca trebuie sa facem din ocazia Craciunului una de accentuare a semnificatiilor originare intr-un context in care lumea pare sa fie mai receptiva la mesajul religios. Deci nu cred ca strambatul superior din nas este metoda cea mai potrivita ci dimpotriva, sa stam la masa cu vamesii. Acolo Isus nu incuraja ghiftuiala desantata in compania interlopilor ci folosirea inclusiv a unei asemenea ocazii pentru a incerca sa faca lumina in mintea oamenilor respectivi.

    Nici in materialul lui FL nu vad o incurajare a tinerii Craciunului de dragul traditiei (chiar depaganizate in prealabil) ci o incurajare de a-i reda macar semificatia si scopul declarat – sarbatorirea faptului ca Hristos a venit in trup – din perspectiva evanghelistica – sa-i spunem.

    Cu chestiunea cu Sabatul revin..🙂

    Comment by Clid | December 31, 2010 | Reply

    • Clid, ai dreptul sa vezi lucrurile cum doresti. Insa, rationamentul este simplu: daca sarbatoarea nu are radacini crestine si suport biblic, nu vad pentru ce furie si tristete ca “mosul” este stapanul pe 25 Decembrie? Nu il vad pe Laiul atragand atentia cu furie si durere ca Isus a fost inlocuit in viata zilnica de un “mos” secularizat. El e suparat doar pe 25.12, care suparare nu are baza, cum am spus. Paguba-n ciuperci. In plus, incerc sa ma amuz (si nu reusesc) de propunerea sa avem la poarta bisericii reclame luminoase cu invitatii inauntru, in ton cu restul lumii. Laiul sa faca bine sa-si aduca aminte ca statul la masa cu vamesii se face zilnic (sa nu stie dreapta ce face stanga – din diverse motive🙂 ), nu doar pe 25 Decembrie. Si eventual la trecerea intre ani.

      Comment by admin | January 3, 2011 | Reply

    • Thanks Clid !
      M-ai înţeles bine. “Articolul” meu este o simplă refulare jurnalistică, personală, dar care reprezintă un punct de vedere mai mult decât personal. În acelaşi timp, nu am nici o agendă sincretistă, ecumenistă etc. Nici nu reprezintă o poziţie oficială ori semioficială.
      Pur şi simplu îmi este ruşine că la nivel adventist popular (şi nu numai!), ne simţim în siguranţă doar când avem o poziţie superstiţioasă sau legalsit-fundamentalistă faţă de anumite aspecte ale vieţii creştine, care în lumina Bibliei sunt indiferente (“adiafora” — a fost cândva o ceartă teologică pe tema adiafora). Una din trăsăturile atitudinii fundamentaliste este aceea că religioşii respectivi nu văd lucrurile decât în termeni de interzis şi impus (poruncit). Neporuncit echivalează în mintea lor cu interzisul. Nu există spaţiu liber pentru manifestarea dragostei creştine şi a creativităţii în tot felul de lucruri pe care înţelepciunea le-ar privi ca normale.
      Recunosc că subiectul acesta este destul de larg, de profund şi dificil. Există destule riscuri. Dar nu ştiu să existe direcţii adevărate şi bune în viaţă, care să fie fără riscuri.
      Admin se gândeşte că după pledoaria pentru Crăciun urmează cea pentru Duminică. Este adevărat, că acelaşi raţionament se poate aplica teoretic şi în cazul duminicii. Cu mult înainte de Constantin, tot mai mulţi creştini observau o sărbătoare săptămânală a învierii, imediat după Sabat. Nu poţi găsi nici o condamnare biblică a acestui obicei, decât dacă mergi pe raţionamentul că ceea ce nu este poruncit, este de la dracu, şi este interzis. Atâta timp cât creştinii ţineau porunca lui Dumnezeu (pe care nu avem dreptul s-o “discutăm”), nu era nici o problemă că avea şi adunări de duminică pe care le-au motivat în sprijinul mesajului lor principal. Cred că obiceiul, în prima fază cel puţin, a dus la creştinarea multora.
      Recomandarea pe care mi-o face Admin, o baie de Apocalipsă, este de înţeles. Dar trebuie să spun că noi avem şi aici probleme la nivelul teologiei populare (care se urcă şi pe amvoane uneori şi, practic dospeşte pretutindeni). Adunările duminicale nu înseamnă primirea semnului fiarei. Nici chiar ţinerea duminicii în locul sabatului (ceea ce este o pioasă încălcare a Poruncii), încă nu este primirea “semnului fiarei”. Doar atunci când oamenii vor alege să asculte mai degrabă de o lege duminicală universală, părăsind sabatul în favoarea duminicii, în deplină cunoştinţă de cauză, abia atunci se poate spune că au primit “semnul fiarei”.
      Ce vom face, când se va da legea duminicală? În prima fază, această lege nu vizează încălcarea sabatului. Doar constrângerile economice şi sociale care intervin, poate determina pe cineva să părăsească Sâmbăta. Dar simpla supunere faţă de legea duminicală nu este păcat, nu este primirea “semnului fiarei”. Cel puţin aşa explică EGW, şi nu cred că există o opinie mai reprezentativ AZS decât opinia şi sfatul EGW. În 9 Testimonies există un capitol întreg, “Lucrarea de duminică”, care merită citit. De la legile duminicale existente atunci, ea face o legătură cu testul apocaliptic, dar arată clar că există aici şi o capcană prin care diavolul încearcă să limiteze libertatea sabatiştilor şi să-i denunţe ca infractori, călcători ai legilor statului. De aceea, ea zice că în caz de legislaţie duminicală, când nu avem voie să mai muncim duminica (evident, e vorba de muncă profesională şi publică), să rezervăm acest timp pentru adunări de duminică şi pentru vizite misionare. Astfel vom susţine adevărul, predicând Sabatul inclusiv prin intermediul activităţilor duminicale. Sfatul mi se pare excelent, dar ştiu din proprie experienţă că, atunci când am citit altora aceste lucruri, au apărut imediat reacţii superstiţioase. Mă tem că privim chestiunea asta la fel de superstiţios ca sfinţii binecredincioşi care tună duhovniceşte împotriva chip-urilor electronice. Aidoma şi cu Crăciunul. Se pare că noi rămânem pe aceste plaiuri mio-ritice drept ultimul bastion al “credinţei dată sfinţilor odată pentru totdeauna”… (?)

      Multă sănătate şi bucurie (including our Admin)!

      Comment by Florin Lăiu | April 1, 2011 | Reply

      • Florine, as fi preferat sa nu-ti raspund, sa las spectatorii sa evalueze si sa comenteze. Dar cand tu iti inchipui ca si Ellen White face ce faci tu, este deja prea mult. Ea sfatuieste in mod practic cum sa eviti persecutia, fara sa incerce sa justifice Duminica sau alte sarbatori cum faci tu. E o mica “diferenta”, nu crezi? Chiar consideri ca reactia ta fata de opiniile unor extremisti face bine cuiva? Sau ca ceea ce am scris s-ar asemana cu pozitia lor? Incep sa-ti vad si o fata pe care o credeam apusa . . .

        Comment by admin | April 1, 2011

  3. Dragă Admin !
    “Nu doar pe 25 decembrie” mai înseamnă şi inclusiv pe 25 decembrie, şi, din multe motive, chiar cu prioritate pe 25 decembrie. Originea unei sărbători este complexă. Data poate avea o origine, modul sărbătoririi poate avea mai multe rădăcini, dintre care unele trebuie date la foc. Dar ceea ce contează este motivaţia ei (chiar dacă este luată ca pretext), fiindcă este vorba de o imagine social-culturală religioasă şi teologică. Orice reticenţă a noastră faţă de aspectele semnificativ şi tradiţional creştine ale culturii, ne interpretează ca necreştini. Suntem prea mulţi care avem alergie la simbolul crucii, la terminologie ortodoxă, la Biblia sinodală, la sărbătorile populare (chiar şi la “marile praznice împărăteşti”). Ne ferim ca de dracul de toate acestea, în mod nejustificat. Şi inconsecvent. Acceptăm ccruci în cimitir, dar nu pe biserici, cu greu le-am acceptat pe Biblie, aşa, ca să dea bine pe piaţă. La Paşte, ne cam ferim să răspundem la “Christos a-nviat!”, de parcă noi nu am crede la fel. Să mai vorbesc de Crăciun? Nu are rost să mă repet. Cred că merită să regândim (serios) multe din motivele noastre de pietate populară. Adică să facem ce le cerem şi altora. Am toată convingerea că mă vei înţelege până la urmă. Oricum ar fi, sper că putem fi fraţi în ciuda acestor “adiafora”.
    God bless !

    Comment by Florin Lăiu | April 1, 2011 | Reply

    • Nu stiu la cine te referi, Florine, observ ca imparti lumea maniheistic. Daca tu crezi ca “noi” toti ne comportam asa cum ai descris, probabil te consideri singurul care reactioneaza corect. Sau, oricum, faci parte din “ramasita”🙂 Am sa-ti raspund cu o constatare a unor neadventisti, ba chiar atei: “If these practices sound quaint or antiquated, think again. . . . But being different is turning out to be more of an asset than a liability. . . . Some newcomers to Adventism also appreciate the church’s clarity about what’s expected of Christ’s followers.”

      Si inca ceva, Florine: cand vei mentine treaza constienta nasterii lui Isus si in restul anului, atunci vei fi indreptatit sa o faci si pe 25 Decembrie (si astfel isi pierde prioritatea). Te afecteaza mai mult imaginea pe care altii o au despre tine, sau realitatea in sine? Tu traiesti in functie de reactiile celorlalti? Ma uimesti. In articolul mentionat mai sus exact acest aspect este reliefat: Adventistii si-au dorit sa fie acceptati de si sa fie recunoscuti ca Evanghelici, iar ceea ce atrage la Adventisti sunt tocmai particularitatile. Este un fel de bobarnac fin dat peste nasul celor care tin mortis “sa fie in lume” dar “si din lume”.

      Comment by admin | April 1, 2011 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: