Masa Tacerii

Coltul adventist

Imnuri si icniri


silenceTwoAsa ar trebui sa arate, dupa unii, o pagina din noua carte adventista de imnuri in limba romana. Recenta (2006) publicatie naste dispute in anumite cercuri. Textul nu este bun, armonizarea nu este buna, copyright-ul este contestat, numele care apar sunt si ele contestate si blamate. Ce ramane? O pagina goala, trista. Aceasta este partitura dupa care prefera sa cante “revolutionarii” care pretind ca li s-a “furat” cartea de imnuri. Regretabil este ca si nume sonore se implica neintelept in disputa. In loc sa construiasca, scopul pare a fi demolarea oricarui element nou. Acesta a fost si sentimentul meu dupa urmarirea emisiunii “dedicate” noului volum imnodic romanesc si adventist din programul Oameni si Perspective. O emisiune suferinda prin lipsa celor implicati in alcatuirea noii colectii (nici macar telefonic nu au fost invitati) si prin impartialitatea moderatorului. Sigur, fiecare din noi are preferinte in ce priveste imnurile, si atunci cand nu le gasim in carte (fie ca exista sau nu) ne apuca, in functie de temperament, o nostalgie sau o alergie. Dar, cred ca discutia se poate purta si altfel. In loc de polarizare si crearea de tabere, am putea alcatui o lista pertinenta de sugestii care sa constituie o baza de pornire pentru o eventuala noua editie a cartii de imnuri. Eu voi lansa o prima propunere: viitoarea colectie sa includa si melodii folosite in inchinare (existente!) de generatia tanara din biserica adventista mondiala. O selectie va fi necesara, dar includerea va fi utila. Alte sugestii?

October 5, 2009 - Posted by | adventist, Dialog, imnuri, inchinare, opinii

4 Comments »

  1. Pai acum, Cristi, sa ma ierti, insa tu aici propui o alta “atmosfera”. Imi plac luarile taurilor de coarne, insa sa fie obiectiva treaba. Nu mai tare de cornul de stanga sau de dreapta.
    Daca din postarea de inceput umblam cu ghilimele, atunci nu te poti astepta decat sa fie continuata tot asa.

    Nu am nimic personal cu pastorul Lucian Cristescu sau altul din autorii noii editii.
    Insa de cand am deschis-o prima data mi-am dat seama ca ceva nu e in regula.
    In primul rand, nu am inteles schimbarea tonalitatilor. Multor pianisti de biserica, printre care ma numar si eu, care nu au asa multe ore la dispozitie pentru exercitiu, ne-a facut viata foarte grea. Ma trezesc cu o partitura pe care , fara un minim exercitiu inainte, nu o pot canta. Sa zicem ca asta se rezolva in timp.
    Eliminarea multor imnuri. Asta nu o inteleg. Inteleg sa se adauge imnurile mai tinere, insa de ce sa se scoata cele mai vechi nu stiu.
    De ce sa schimbi “ritmul”… De ce sa transformi Moderato in Alegretto si invers. Nici asta nu inteleg. De ce sa scoti masura 2/4, iar nu inteleg, a vazut cineva pe altcineva valsand in comunitati sau batand din tactul din bombeu? Nu-mi aduc aminte.
    Eu nu sunt pentru schimbare, e clar ca trebuia facut ceva cu noile imnuri, insa de ce nu s-au adaugat pur si simplu la ceva extrem de bine, dupa parerea mea, consolidat?

    In alte amanunte nu intru, pentur ca nu le stiu si nu ma intereseaza. Vorbesc strict din perspectiva mea, problemele pe care le-am avut si inca le mai am. Pentru mine noile Imnuri sunt ca Office-ul 2007. Coperti mai misto, chestii folositoare scoase din el si mult mai greu de folosit.
    Inainte ma duceam la pian cu mare placere, stiam cantarea, ma bucuram cu sala, acum daca se intampla sa nu am cartea la indemana cand se anunta imnul, ma duc de-mi sare inima din piept, ca nu stiu ce ma asteapta.
    Adica schimbare sa fie da s-o stim si noi…
    Altfel, asta e, defilam cu ce avem.

    Comment by Johnatan Doe | October 5, 2009 | Reply

  2. Dear Mr. Doe, atmosfera la care ma refer este discutia la “obiect” si nu la “subiect”. Cele de spus la subiecti prefer sa le adresati in particular, altfel ajungem la cac(a)ofonia de pe O&P. Pentru lamurire, cateva intrebari.

    Schimbarea tonalitatilor: la cate imnuri din total? Este un castig sau o pierdere? Si pentru cine?

    Eliminarea imnurilor: pana acum nu am auzit decat argumente afective in sustinerea imnurilor vechi. Poate altii care citesc ne ofera si alte detalii.

    In ce priveste “ritmul” am banuielile mele . . . astept “provincia”.

    Ceva “extrem de bine” este foarte relativ. De ce? Doar pentru ca ne-am obisnuit noi cu imnurile vechi, si ne este mai comod asa? Si dupa ce criterii? Si eu sunt uneori deranjat de alterarea unui imn fata de original, mai ales atunci cand cunosc originalul. Ma mir insa cand vad ca imnuri pe care noi le cantam “modificat” sunt aduse la “normal” insa obiectiile se mentin. Iar pentru gasirea surselor originale s-au cheltuit mii de ore. Acum criteriul “originalitatii” nu mai functioneaza?

    Personal nu consider noua carte de imnuri perfecta, dar nici de lepadat. Acesta este si motivul invitatiei la dialog si sugestii.

    P.S. Office 2007 incearca sa se apropie de Adobe InDesign. Nu il copiaza, dar e pe-aproape🙂

    Comment by admin | October 5, 2009 | Reply

  3. Pai pana una-alta astept sa-mi raspunda cineva la intrebari. Altfel, contra-intrebarile nu ma ajuta prea mult.
    Nu am stat sa contabilizez ce si cum s-a scos, insa am o buna cunoastere a cartii de imnuri “vechi” si imi dau seama asa, “la ochi”, ca multe lipsesc. Nu am timp insa sa stau sa le numar.

    Referitor la “original” si “modificat”. Chestia asta e cum e cu sint si sunt. Nu cantam o cantare de dragul originalului, o cantam sa-l laudam pe Dumnezeu. Acum ce facem, vedem cum pianistii cu directive de mai sus canta partitura si se ajunge la situatii in care nu se mai potriveste cu sala insa el se incapataneaza sa corecteze etc. Inutil…
    Eu personal aleg sa nu ma conformez originalului.

    Cheltuirea miilor de ore despre care vorbesti. S-a facut intru imbunatatirea cartii de imnuri, sau pentru motive academice. Asa am inteles, aceasta noua culegere a a servit pentru un doctorat/masterat ceva. Nu stiu sigur si nu vreau sa promovez un zvon. Insa daca asa este, atunci se intelege scrupulozitatea acestui research, insa motivatia este oarecum alta.

    Ma rog, cu prima ocazie, o sa pun aceste intrebari chiar autorilor.

    Comment by Johnatan Doe | October 7, 2009 | Reply

  4. Dear Mr. Doe, ajuta-ma sa (te) inteleg. Daca “originalul” nu conteaza, pentru ca oricum cantam ca sa il laudam pe Dumnezeu, care este diferenta intre un imn armonizat “pe vechi” si unul armonizat “pe nou”? Nu suntem in stare sa “deraiem” de pe “santurile” lasate de caruta in glod? De autostrada nu am curajul sa pomenesc macar . . .

    Ingaduie-mi o paralela cu teologia: daca descopar ca ceea ce am crezut pana acum nu se potriveste cu ceea ce invata de fapt Biblia, raman in “santurile” mele?

    Referitor la scopurile “academice” ale Cartii de imnuri in sine, ele nu se confirma. Intr-adevar, in paralel s-a nascut si o disertatie care include o parte din materialul documentar, dar Cartea de Imnuri in sine nu a fost si nu a servit unui astfel de scop. Simplul fapt ca persoana care a coordonat comisia care a lucrat la carte este diferita de cea care a sustinut disertatia ar trebui sa fie un argument suficient. Mai degraba documentarea amanuntita alcatuita pentru disertatie a fost folosita la imbunatatirea Cartii de Imnuri.

    Referitor la schimbarea tonalitatilor: Imnurile au fost adaptate la tonalitati potrivite membrului de rand, iar armonizarile au fost facute in principal pentru cor si abia dupa aceea pentru instrumentist.

    P.S. Pe mine contraintrebarile ma ajuta sa vad si o perspectiva diferita.

    Comment by admin | October 8, 2009 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: